W Środowiskowym Domu Samopomocy „Zielona Przystań” funkcjonują m.in. następujące pracownie:
Pracownia umiejętności społecznych
Głównym celem jest przygotowanie uczestnika do jak najbardziej samodzielnego, świadomego i aktywnego życia w społeczeństwie oraz na zwiększaniu zaradności życiowej naszych uczestników poprzez treningi.
Prowadzone w pracowni umiejętności społecznych treningi obejmują:
- naukę nawiązywania dialogu i prowadzenia rozmów,
- umiejętność prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie,
- naukę aktywnego słuchania,
- rozwijanie umiejętności indywidualnych oraz grupowych,
- umiejętność radzenia sobie z problemami w życiu codziennym, pokonywanie barier
- rozwijanie kreatywnego myślenia,
- naukę wypracowania pozytywnych postaw wobec najbliższego otoczenia, oraz w sferze własnej osoby,
- samodzielne, racjonalne planowanie oraz wdrażanie celów w życie,
- kształtowanie postaw asertywnych oraz akceptowalnych społecznie,
- nauka korzystania z instytucji użytku publicznego i pomoc w załatwianiu spraw urzędowych (bank, biblioteka, poczta, UM, MOPS),
- poznawanie zasad kulturalnego zachowania się w różnych miejscach użytku publicznego.
Pracownią opiekuje się i zajęcia prowadzi Pani Justyna Moskal
Pracownia edukacyjno – komputerowa
Głównym celem jest poszerzanie wiedzy o zjawiskach otaczającego świata oraz doskonalenie umiejętności w zakresie obsługi komputera. Umiejętności nabywane w pracowni zwiększają możliwości uczestników w funkcjonowaniu poznawczym i społecznym.
Prowadzone w pracowni edukacyjno – komputerowej treningi obejmują :
- usprawnianie funkcji poznawczych (m.in. pamięć, uwaga, spostrzegania) i językowych,
- rozwijanie umiejętności zagospodarowania czasu wolnego takimi formami aktywności jak czytanie książek, czasopism, zainteresowanie wartościowymi programami telewizyjnymi i audycjami radiowymi,
- wzbogacenie wiedzy na temat zjawisk otaczającego świata oraz kształtowanie światopoglądu,
- doskonalenie umiejętności czytania, pisania i liczenia,
- rozwijanie umiejętności podstawowej obsługi komputera,
- nabycie/rozwijanie umiejętności korzystania z Internetu oraz wykorzystania go do rozwijania własnych zainteresowań.
Pracownią opiekuje się i zajęcia prowadzi Pani Marta Baniak
Pracownia pedagogiczna
Głównym celem jest rozwijanie zdolności poznawczych, językowych, społecznych i emocjonalnych uczestnika. Ponadto pomoc w rozwiązywaniu indywidualnych problemów życiowych, zapobieganiu osamotnienia i izolacji poprzez przekazywanie specjalnych propozycji zajęć oraz działalność informacyjną.
Prowadzone w pracowni pedagogicznej treningi obejmują :
- usprawnianie funkcji percepcyjno – motorycznych,
- ćwiczenia korekcyjno – kompensacyjne funkcji zaburzonych,
- rozwijanie umiejętności zagospodarowania czasu wolnego m.in. takimi formami aktywności jak czytanie książek, czasopism, zainteresowanie wartościowymi programami telewizyjnymi i audycjami radiowymi,
- doskonalenie umiejętności czytania, pisania i liczenia,
- usprawnianie funkcji poznawczych i językowych m. in.: pamięci, uwagi, mowy, tworzenia i rozumienia pojęć, liczenia, postrzegania, myślenia abstrakcyjnego, podejmowania decyzji, czynności dnia codziennego,
- rozwijanie umiejętności grafomotorycznych,
- oddziaływania psychodydaktyczne,
- doskonalenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, wsparcie informacyjne,
- oddziaływania ogólnorozwojowe – pielęgnowanie pasji, rozwijanie zainteresowań i zdobywanie nowej wiedzy o świecie.
Pracownią opiekuje się i zajęcia prowadzi Pani Aleksandra Zając
Pracownia gospodarstwa domowego
Głównym celem pracowni jest nabycie umiejętności przygotowywania posiłków dostosowanych do potrzeb i możliwości uczestników oraz umiejętności wykonywania czynności niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania w życiu codziennym.
Prowadzone w pracowni gospodarstwa domowego treningi obejmują :
- naukę obsługi urządzeń gospodarstwa domowego,
- wspólne przygotowywanie jadłospisów,
- samodzielne przygotowanie poszczególnych etapów posiłku,
- kształtowanie nawyków higienicznych podczas przygotowywania posiłków,
- utrzymywanie pracowni w należytym stanie sanitarnym,
- udział w przygotowywaniu poczęstunku na imprezy i spotkania okolicznościowe,
- poznanie zasad kulturalnego zachowania się przy stole oraz zasad zdrowego odżywiania się,
- rozwijanie kreatywności i wyobraźni,
- planowanie budżetu domowego oraz listy zakupów,
- rozwijanie umiejętności wzajemnej współpracy i pomocy.
Pracownią opiekuje się i zajęcia prowadzi Pani Renata Kocik
Pracownia artystyczna
Głównym celem jest rozbudzanie i kształtowanie estetycznego postrzegania świata. Pracownia umożliwia rozwój i kształtowanie umiejętności manualnych i artystycznych, rozwijanie wyobraźni i kreatywności, rozbudzanie twórczego myślenia oraz zainteresowania sztuką i jej technikami.
Prowadzone w pracowni artystycznej treningi obejmują :
- poznawanie różnych technik artystycznych m. in. makrama, haft, papieroplastyka, szycie ręczne i inne,
- tworzenie dekoracji i wytworów posiadających praktyczne zastosowanie,
- organizowanie i uczestnictwo w wystawach i konkursach o tematyce artystycznej – wg rocznego planu imprez i harmonogramu lokalnych wydarzeń,
- doskonalenie sprawności manualnej,
- wzrost zdolności percepcyjno – poznawczych,
- kształtowanie cierpliwości, wytrwałości oraz poczucia odpowiedzialności za stanowisko i wykonywaną pracę,
- rozwijanie zainteresowań,
- nauka spędzania czasu wolnego w sposób twórczy,
- wyrażanie emocji w sposób niewerbalny,
- kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.
Pracownią opiekuje się i zajęcia prowadzi Pani Marta Kubisztal
Pracownia rękodzielnicza
Głównym celem jest rozwijanie sprawności manualnej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, rozwijanie kreatywności, pobudzanie wyobraźni, poczucia estetyki, podniesienie wiary we własne możliwości, odreagowanie napięć, negatywnych emocji.
Prowadzone w pracowni rękodzielniczej treningi obejmują :
- poznawanie różnych technik rękodzielniczych m. in. filcowanie, quilling, scrapbooking, papieroplastyka, haft, szycie, robótki ręczne i inne,
- doskonalenie umiejętności szycia na maszynie i igłą,
- doskonalenie umiejętności cerowania,
- doskonalenie sprawności manualnej,
- wzrost zdolności percepcyjno – poznawczych,
- kształtowanie cierpliwości, wytrwałości oraz poczucia odpowiedzialności za stanowisko i wykonywaną pracę,
- rozwijanie zainteresowań,
- nauka spędzania czasu wolnego w sposób twórczy,
- kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.
Pracownią opiekuje się i zajęcia prowadzi Pani Ewelina Daniel – Bałut
Pracownia kreatywna
Głównym celem jest rozwijanie wyobraźni i kreatywności, twórczej aktywności przy wykorzystaniu zdolności oraz potencjalnych możliwości uczestników. Ponadto uczestnicy uczą się spędzać aktywnie czas wolny i rozładowywać napięcia.
Prowadzone w pracowni kreatywnej treningi obejmują :
- doskonalenie umiejętności rozwiązywania problemów w sposób twórczy,
- wzbogacenie wiedzy na temat zjawisk otaczającego świata oraz kształtowanie światopoglądu, rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo – skutkowego, logicznego,
- rozwijanie zdolności intelektualnych i komunikacyjnych,
- rozwijanie umiejętności manualnych, koordynacji wzrokowo- ruchowej,
- zachęcenie do kreacji i autokreacji przy wykorzystaniu różnych umiejętności i zdolności,
- kształtowanie umiejętności twórczego spojrzenia na przedmioty,
- redukować negatywne emocje,
- rozwijanie poczucia estetyki.
Pracownią opiekuje się i zajęcia prowadzi Pani Dominika Valnet
Pracownia plastyczna
Głównym celem jest rozwijanie sprawności manualnej, zapoznanie uczestników z podstawowymi technikami plastycznymi, poznawanie świata barw oraz rozwijanie własnej kreatywności przy wykorzystaniu różnych materiałów i technik plastycznych.
Prowadzone w pracowni plastycznej treningi obejmują :
- poznawanie różnych technik plastycznych i rękodzielniczych m. in. malarstwo, rzeźba grafika, dequpage, zdobnictwo i dekoratorstwo, sztuki użytkowe, collage,
- doskonalenie sprawności manualnej,
- wzrost zdolności percepcyjno – poznawczych,
- organizowanie i uczestnictwo w wystawach i konkursach plastycznych,
- kształtowanie cierpliwości, wytrwałości oraz poczucia odpowiedzialności za stanowisko i wykonywaną pracę,
- rozwijanie zainteresowań,
- nauka spędzania czasu wolnego w sposób twórczy,
- wzrost samooceny,
- kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.
Pracownią opiekuje się i zajęcia prowadzi Pani Agnieszka Klich
Pracownia techniczna
Głównym celem jest doskonalenie umiejętności obsługi podstawowych narzędzi i urządzeń stosowanych w codziennych naprawach, sposobów i metod pracy z materiałami oraz nauka podstawowych procesów związanych z wytwarzaniem przedmiotów użytkowych.
Prowadzone w pracowni technicznej treningi obejmują :
- pogłębianie wiedzy i umiejętności technicznych,
- doskonalenie umiejętności prawidłowego posługiwania się narzędziami i elektronarzędziami,
- kształtowanie wiedzy stolarskiej,
- drobne naprawy na terenie ośrodka,
- doskonalenie sprawności manualnej,
- wzrost zdolności percepcyjno – poznawczych,
- rozwijanie zainteresowań,
- nauka spędzania czasu wolnego w sposób twórczy,
- kształtowanie umiejętności współpracy w grupie,
- kształtowanie cierpliwości, wytrwałości oraz poczucia odpowiedzialności za stanowisko i wykonywaną pracę.
Pracownią opiekuje się i zajęcia prowadzi Pan Mateusz Romanik
Pracownia florystyczna
Głównym celem jest odkrywanie i rozwijanie umiejętności uczestnika w zakresie pielęgnacji roślin, sadzenia kwiatów, posługiwania się sprzętem ogrodniczym, układania bukietów, robienia stroików i innych wytworów.
Prowadzone w pracowni florystycznej treningi obejmują:
- doskonalenie sprawności manualnej,
- wzrost zdolności percepcyjno – poznawczych,
- organizowanie i uczestnictwo w wystawach i konkursach,
- kształtowanie cierpliwości, wytrwałości oraz poczucia odpowiedzialności za stanowisko i wykonywaną pracę,
- rozwijanie zainteresowań,
- nauka spędzania czasu wolnego w sposób twórczy,
- wzrost samooceny,
- kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.
Pracownią opiekuje się i zajęcia prowadzi Pani Lidia Pochroń – Lach
Pracownia rehabilitacyjno – rekreacyjna
Głównym celem działań podejmowanych w tej pracowni jest zwiększenie kondycji i sprawności fizycznej uczestników ŚDS, niwelowanie istniejących dysfunkcji ruchowych oraz kształtowanie świadomej aktywności rekreacyjno-sportowej wśród osób niepełnosprawnych.
Prowadzone w pracowni rehabilitacyjno – rekreacyjnej treningi obejmują
- zwiększenie ogólnej wydolności organizmu,
- niwelowanie istniejących dysfunkcji ruchowych,
- kształtowanie nawyku podejmowania systematycznej aktywności fizycznej,
- korekta postawy, chodu i równowagi,
- doskonalenie koordynacji ruchowej,
- poprawa koncentracji uwagi,
- usprawnianie w zakresie małej i dużej motoryki,
- kształtowanie nawyków prozdrowotnych.
Pracownią opiekuje się i zajęcia prowadzi Pan Mikołaj Reczek