Pracownie

W Środowiskowym Domu Samopomocy „Zielona Przystań” funkcjonują m.in. następujące pracownie:

Pracownia umiejętności społecznych

Głównym celem jest przygotowanie uczestnika do jak najbardziej samodzielnego, świadomego i aktywnego życia w społeczeństwie oraz na zwiększaniu zaradności życiowej naszych uczestników poprzez treningi.

Prowadzone w pracowni umiejętności społecznych treningi obejmują:

  • naukę nawiązywania dialogu i prowadzenia rozmów,
  • umiejętność prawidłowego  funkcjonowania w społeczeństwie,
  • naukę aktywnego słuchania,
  • rozwijanie umiejętności indywidualnych oraz grupowych,
  • umiejętność radzenia sobie z problemami w życiu codziennym, pokonywanie barier
  • rozwijanie kreatywnego myślenia,
  • naukę wypracowania pozytywnych postaw wobec najbliższego otoczenia, oraz w sferze własnej osoby,
  • samodzielne, racjonalne planowanie  oraz wdrażanie celów w życie,
  • kształtowanie postaw asertywnych oraz akceptowalnych społecznie,
  • nauka korzystania z instytucji użytku publicznego i pomoc w załatwianiu spraw urzędowych (bank, biblioteka, poczta, UM, MOPS),
  • poznawanie zasad kulturalnego zachowania się w różnych miejscach użytku publicznego.

Pracownią opiekuje się i zajęcia prowadzi Pani Justyna Moskal

Pracownia edukacyjno – komputerowa

Głównym celem jest  poszerzanie  wiedzy o zjawiskach otaczającego świata oraz doskonalenie umiejętności w zakresie obsługi komputera. Umiejętności nabywane w pracowni zwiększają możliwości uczestników w funkcjonowaniu poznawczym i społecznym.

Prowadzone w pracowni edukacyjno – komputerowej treningi obejmują :

  • usprawnianie funkcji poznawczych (m.in. pamięć, uwaga, spostrzegania) i językowych,
  • rozwijanie umiejętności zagospodarowania czasu wolnego takimi formami aktywności  jak czytanie książek, czasopism, zainteresowanie wartościowymi programami telewizyjnymi i audycjami radiowymi,
  • wzbogacenie wiedzy na temat zjawisk otaczającego świata oraz kształtowanie światopoglądu,
  • doskonalenie umiejętności czytania, pisania i liczenia,
  • rozwijanie umiejętności podstawowej obsługi komputera,
  • nabycie/rozwijanie umiejętności korzystania z Internetu oraz wykorzystania go do rozwijania własnych zainteresowań.

Pracownią opiekuje się i zajęcia prowadzi Pani Marta Baniak

Pracownia pedagogiczna

Głównym celem jest rozwijanie zdolności poznawczych, językowych,  społecznych i emocjonalnych uczestnika. Ponadto pomoc w  rozwiązywaniu indywidualnych problemów życiowych, zapobieganiu osamotnienia i izolacji poprzez przekazywanie specjalnych propozycji zajęć oraz działalność informacyjną.

Prowadzone w pracowni pedagogicznej treningi obejmują :

  • usprawnianie funkcji percepcyjno – motorycznych,
  • ćwiczenia korekcyjno – kompensacyjne funkcji zaburzonych,
  • rozwijanie umiejętności zagospodarowania czasu wolnego m.in. takimi formami aktywności  jak czytanie książek, czasopism, zainteresowanie wartościowymi programami telewizyjnymi i audycjami radiowymi,
  • doskonalenie umiejętności czytania, pisania i liczenia,
  • usprawnianie funkcji poznawczych i językowych m. in.: pamięci, uwagi, mowy, tworzenia i rozumienia pojęć, liczenia, postrzegania, myślenia abstrakcyjnego, podejmowania decyzji, czynności dnia codziennego,
  • rozwijanie umiejętności grafomotorycznych,
  • oddziaływania psychodydaktyczne,
  • doskonalenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, wsparcie informacyjne,
  • oddziaływania ogólnorozwojowe – pielęgnowanie pasji, rozwijanie zainteresowań i zdobywanie nowej wiedzy o świecie.

Pracownią opiekuje się i zajęcia prowadzi Pani Aleksandra Zając

Pracownia gospodarstwa domowego

Głównym celem pracowni  jest nabycie umiejętności przygotowywania posiłków dostosowanych do potrzeb i możliwości uczestników oraz  umiejętności wykonywania czynności niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania w życiu codziennym.

Prowadzone w pracowni gospodarstwa domowego treningi obejmują :

  • naukę obsługi urządzeń gospodarstwa domowego,
  • wspólne przygotowywanie jadłospisów,
  • samodzielne przygotowanie poszczególnych etapów posiłku,
  • kształtowanie nawyków higienicznych podczas przygotowywania posiłków,
  • utrzymywanie pracowni w należytym stanie sanitarnym,
  • udział w przygotowywaniu poczęstunku na imprezy i spotkania okolicznościowe,
  • poznanie zasad kulturalnego zachowania się przy stole oraz zasad zdrowego odżywiania się,
  • rozwijanie kreatywności i wyobraźni,
  • planowanie budżetu domowego oraz listy zakupów,
  • rozwijanie umiejętności wzajemnej współpracy i pomocy.

Pracownią opiekuje się i zajęcia prowadzi Pani Renata Kocik

Pracownia artystyczna

Głównym celem jest rozbudzanie i kształtowanie estetycznego postrzegania świata. Pracownia umożliwia rozwój i kształtowanie umiejętności manualnych i artystycznych, rozwijanie wyobraźni i kreatywności, rozbudzanie twórczego myślenia oraz zainteresowania sztuką i jej technikami.

Prowadzone w pracowni artystycznej treningi obejmują :

  • poznawanie różnych technik artystycznych m. in. makrama, haft, papieroplastyka, szycie ręczne i inne,
  • tworzenie dekoracji i wytworów posiadających praktyczne zastosowanie,
  • organizowanie i uczestnictwo w wystawach i konkursach o tematyce artystycznej – wg rocznego planu imprez i harmonogramu lokalnych wydarzeń,
  • doskonalenie sprawności manualnej,
  • wzrost zdolności percepcyjno – poznawczych,
  • kształtowanie cierpliwości, wytrwałości oraz poczucia odpowiedzialności za stanowisko i wykonywaną pracę,
  • rozwijanie zainteresowań,
  • nauka spędzania czasu wolnego w sposób twórczy,
  • wyrażanie emocji w sposób niewerbalny,
  • kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.

Pracownią opiekuje się i zajęcia prowadzi Pani Marta Kubisztal

Pracownia rękodzielnicza

Głównym celem jest rozwijanie sprawności manualnej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, rozwijanie kreatywności, pobudzanie wyobraźni, poczucia estetyki, podniesienie wiary we własne możliwości, odreagowanie napięć, negatywnych emocji.

Prowadzone w pracowni rękodzielniczej treningi obejmują :

  • poznawanie różnych technik rękodzielniczych m. in. filcowanie, quilling, scrapbooking, papieroplastyka, haft, szycie, robótki ręczne i inne,
  • doskonalenie umiejętności szycia na maszynie i igłą,
  • doskonalenie umiejętności cerowania,
  • doskonalenie sprawności manualnej,
  • wzrost zdolności percepcyjno – poznawczych,
  • kształtowanie cierpliwości, wytrwałości oraz poczucia odpowiedzialności za stanowisko i wykonywaną pracę,
  • rozwijanie zainteresowań,
  • nauka spędzania czasu wolnego w sposób twórczy,
  • kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.

Pracownią opiekuje się i zajęcia prowadzi Pani Ewelina Daniel – Bałut

Pracownia kreatywna

Głównym celem jest rozwijanie wyobraźni i kreatywności, twórczej aktywności przy wykorzystaniu zdolności oraz potencjalnych możliwości uczestników. Ponadto uczestnicy uczą się spędzać aktywnie czas wolny i rozładowywać napięcia.

Prowadzone w pracowni kreatywnej treningi obejmują :

  • doskonalenie umiejętności rozwiązywania problemów w sposób twórczy,
  • wzbogacenie wiedzy na temat zjawisk otaczającego świata oraz kształtowanie światopoglądu, rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo – skutkowego, logicznego,
  • rozwijanie zdolności intelektualnych i komunikacyjnych,
  • rozwijanie umiejętności manualnych, koordynacji wzrokowo- ruchowej,
  • zachęcenie do kreacji i autokreacji przy wykorzystaniu różnych umiejętności i zdolności,
  • kształtowanie umiejętności twórczego spojrzenia na przedmioty,
  • redukować negatywne emocje,
  • rozwijanie poczucia estetyki.

Pracownią opiekuje się i zajęcia prowadzi Pani Dominika Valnet

Pracownia plastyczna

Głównym celem jest rozwijanie sprawności manualnej, zapoznanie uczestników z podstawowymi technikami plastycznymi, poznawanie świata barw oraz rozwijanie własnej kreatywności przy wykorzystaniu różnych materiałów i technik plastycznych.

Prowadzone w pracowni plastycznej treningi obejmują :

  • poznawanie różnych technik plastycznych i rękodzielniczych m. in. malarstwo, rzeźba grafika, dequpage, zdobnictwo i dekoratorstwo, sztuki użytkowe, collage,
  • doskonalenie sprawności manualnej,
  • wzrost zdolności percepcyjno – poznawczych,
  • organizowanie i uczestnictwo w wystawach i konkursach plastycznych,
  • kształtowanie cierpliwości, wytrwałości oraz poczucia odpowiedzialności za stanowisko i wykonywaną pracę,
  • rozwijanie zainteresowań,
  • nauka spędzania czasu wolnego w sposób twórczy,
  • wzrost samooceny,
  • kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.

Pracownią opiekuje się i zajęcia prowadzi Pani Agnieszka Klich

Pracownia techniczna

Głównym celem jest doskonalenie umiejętności obsługi podstawowych narzędzi i urządzeń stosowanych w codziennych naprawach, sposobów i metod pracy z materiałami oraz nauka podstawowych procesów związanych z wytwarzaniem przedmiotów użytkowych.

Prowadzone w pracowni technicznej treningi obejmują :

  • pogłębianie wiedzy i umiejętności technicznych,
  • doskonalenie umiejętności prawidłowego posługiwania się narzędziami i elektronarzędziami,
  • kształtowanie wiedzy stolarskiej,
  • drobne naprawy na terenie ośrodka,
  • doskonalenie sprawności manualnej,
  • wzrost zdolności percepcyjno – poznawczych,
  • rozwijanie zainteresowań,
  • nauka spędzania czasu wolnego w sposób twórczy,
  • kształtowanie umiejętności współpracy w grupie,
  • kształtowanie cierpliwości, wytrwałości oraz poczucia odpowiedzialności za stanowisko i wykonywaną pracę.

Pracownią opiekuje się i zajęcia prowadzi Pan Mateusz Romanik

Pracownia florystyczna

Głównym celem jest odkrywanie i rozwijanie umiejętności uczestnika w zakresie pielęgnacji roślin, sadzenia kwiatów, posługiwania się sprzętem ogrodniczym, układania bukietów, robienia stroików i innych wytworów.

Prowadzone w pracowni florystycznej treningi obejmują:

  • doskonalenie sprawności manualnej,
  • wzrost zdolności percepcyjno – poznawczych,
  • organizowanie i uczestnictwo w wystawach i konkursach,
  • kształtowanie cierpliwości, wytrwałości oraz poczucia odpowiedzialności za stanowisko i wykonywaną pracę,
  • rozwijanie zainteresowań,
  • nauka spędzania czasu wolnego w sposób twórczy,
  • wzrost samooceny,
  • kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.

Pracownią opiekuje się i zajęcia prowadzi Pani Lidia Pochroń – Lach

Pracownia rehabilitacyjno – rekreacyjna

Głównym celem działań podejmowanych w tej pracowni jest zwiększenie kondycji i sprawności fizycznej uczestników ŚDS, niwelowanie istniejących dysfunkcji ruchowych oraz kształtowanie świadomej aktywności rekreacyjno-sportowej wśród osób niepełnosprawnych.

Prowadzone w pracowni rehabilitacyjno – rekreacyjnej treningi obejmują

  • zwiększenie ogólnej wydolności organizmu,
  • niwelowanie istniejących dysfunkcji ruchowych,
  • kształtowanie nawyku podejmowania systematycznej aktywności fizycznej,
  • korekta postawy, chodu i równowagi,
  • doskonalenie koordynacji ruchowej,
  • poprawa koncentracji uwagi,
  • usprawnianie w zakresie małej i dużej motoryki,
  • kształtowanie nawyków prozdrowotnych.

Pracownią opiekuje się i zajęcia prowadzi Pan Mikołaj Reczek